Thursday, August 6, 2009

Menanti kelambu merah jambu!

2 hari lepas adik aku tinggal bersama denganku telah mengalami demam.Doktor dari hospital call yang katakan dia suspek denggi. Dan esok check darah sekali lagi dan moga-moga tak lah! Tapi kawasan ku ini sememangnya banyak nyamuk.Setiap malam aku akan berperang dengan nyamuk.Mula-mula dulu memang selalu menyumpah lah pada nyamuk-nyamuk ni,tapi bila aku fikirkan bukan lah salah nyamuk pun. Salah aku yang tak tutup pintu dan tingkap bila malam menjelma.
Dan ciri-ciri nyamuk kat sini sememangnya agak kebal.Aku pasang ubat nyamuk,sembur racun serangga dan pasang kipas kuat-kuat pun nyamuk tetap menyerang.Aku juga dan cuba pakai patches, bau-bauan dan alat yang berbunyi untuk hilangkan nyamuk,tapi gagal juga!Dan malam tadi untuk setiap 10-15 min aku akan terjaga untuk lihat-lihat pada anak ku adakah dia jadi santapan nyamuk atau tak.Adalah beberapa nyamuk yang jadi mangsa tangan ku.Sorry nyamuk,aku terpaksa korbankan nyawa kamu semua demi kesihatan anak perempuan ku.... ;(

Dan bila berita ini sampai pada mama ku di Mentakab,dengan secepat kilat dia terus ke bandar Mentakab dan belikan kelambu buat kami di sini. Dan mama cakap harga kelambu sangat berbeza dari 20 tahun yang lepas.Waktu aku kecil,mama kata harga kelambu tak sampai rm 10,tapi sekarang rm25.90.Mungkin permintaan yang tinggi menyebabkan harga naik melambung-lambung.

Kalau aku ingatkan semula waktu aku kecil-kecil dulu, sememangnya kami sekeluarga agak peka dengan kes denggi.Ini kerana papa ku pernah kerja bahagian pejabat kesihatan dan dalam satu bulan antara kami adik beradik akan di pilih oleh papa untuk bawa ke perkampungan dalaman atau kampung orang asli untuk memberi pendedahan dan langkah keselamatan tentang bahaya denggi dan malaria. Pejabat Kesihatan akan memasangkan wayang free dan kumpulkan pendudukan setempat. Pernah sekali aku di bawa ke Kuantan dan kami mengalami kemalangan jalan raya waktu balik dari Kuantan.Cermin depan van pecah dan waktu itu aku tidur di pangkuan papa.Habis kaca halus tercucuk di kaki ku, yang mana waktu itu aku memakai seluar pendek.Ketika itu umur ku kira-kira 6 tahun. Nasib baik kami semua tak apa-apa dan itu terjadi kerana cermin mulai retak akibat terkena batu dan pecah berderai...Pengalaman ini akan aku simpan baik-baik.

Berbalik pada waktu kini...Kelambu merah jambu akan sampai tak lama lagi.Aku terasa memang ini jalan yang sebaiknya.Tidak membahayakan kesihatan dengan menghirup udara asap ubat nyamuk setiap malam dan nyamuk boleh cari mangsa lain kalau mereka laparkan darah...
Aku harap selepas ni pihak apartment ni akan ambil jalan penyelesaian.Kalau diorang nak jalankan gotong royong untuk kebersihan pun aku sanggup.

Harap-harap minggu depan kami akan tidur lena dengan mimpi indah di dalam kelambu merah jambu yang akan melindungi kami.....

No comments:

Post a Comment