Wednesday, August 5, 2009

Bahagian Satu




Pada minggu lepas,berita tentang kawan-kawan ku yang yang menjalankan tugas ke Kabul telah aku ketahui.Pilihanraya akan dijalankan lagi setelah 5 tahun lepas telah pun berlalu.Tiba-tiba ada satu rasa yang datang padaku..Terasa ingin tahu segalanya proses pihanraya kali ini.Aku bukan lah seorang yang pandai sangat tentang politik dan agenda pilihanraya.Tetapi bagi negara Afghanistan, ini istimewa buat diriku.Istimewa kerana telah 2 kali aku menyertai ANFREL (ASIAN FOR FREE AND FAIR ELECTION) untuk menjadi pemantau pilihanraya international disana.
Yang mana itu kali pertama bagi negara tersebut menjalankan proses pilihanraya setelah mereka melalui hidup yang keras akibat peperangan.Untuk kali pertama aku kesana adalah pada tahun 2004.Pada waktu itu umur ku 23 tahun dan baru selesai pengajian di UiTM (UNIVERSITI TEKNOLOGI SHAH ALAM) dalam jurusan seni halus.Pada waktu itu,aku menerima segalanya yang baru untuk aku pelajari dan aku percaya, pelajaran melalui pengalaman adalah sesuatu yang original dan tidak dapat di ambil atau dibeli dimana-mana.
Di sini aku mahu berkongsi tentang pengalaman yang bagus ini.Aku berterima kasih kepada tuhan,kerana dalam usia itu DIA menggerakkan pihak dan badan NGO yang mulanya asing bagi ku untuk menerima tugas itu dan segalanya bagai mimpi buat aku.Mungkin ini adalah sesuatu yang biasa bagi sesetengah pihak dan bukan satu soal yang besar,tapi bagi seorang budak perempuan yang asalnya dari kampung yang kecil,punya hidup yang agak keras di tanah sendiri ini adalah sesuatu yang besar buat aku.Ini bermula bila aku menyertai satu badan NGO di Malaysia, MAFREL (MALAYSIA FOR FREE AND FAIR ELECTION).Dalam beberapa tugas yang mereka berikan padaku untuk menjalankan pilihanraya di Malaysia pada 2004.Segala nya aku buat dengan bersungguh-sungguh dan belajar banyak perkara tentang proses pilihanraya.Ini sangat membuka mataku.Menyedarkan aku tentang betapa cetek pikiran ku dan ada masyarakat kita yang tuli tentang hak dan kuasa rakyat dalam proses pilihanraya dan politik busuk yang berlaku disekitar proses pilihanraya.Beberapa bulan setelah pilihanraya di negara ini selesai,aku menerima panggilan telefon dari Badan MAFREL dan menawarkan untuk memantau pilihanraya untuk menjadi STO(SHORT TERM OBSERVER) selama 2 minggu. Padahal waktu itu hanya ada 2 ringgit di dalam poket dan sedang makan nasi dan telur bersama seorang lagi kawan ku. Yang mana kami baru selesai mengerjakan satu projek seni tapi bayarannya masih belum dapat.
Pihak MAFREL beri aku masa selama 2 minggu untuk siapkan pasport dan keputusan sekiranya aku berminat untuk sertai.Sememang nya aku perlu ambil peluang ini.Dan dalam masa yang sama ada kawan ku yang ingin melunaskan bayaran lukisan ku yang dia beli setelah sekian lama dan ini memang masa yang sesuai untuk dia berbuat demikian.Maka, dalam masa 2 minggu itu,segala berjalan dengan cepat.Kami di beri penerangan yang jelas melalui perjumpaan dan email dan lengkap sekali.Tentang segala-gala dan aku terasa ianya begitu terperinci untuk kesana. Dan tinggal seminggu lagi ke sana,sudah tiba masanya aku beritahu mama tentang kepergian aku ini.Sememangnya mama ku seorang yang sangat mudah menangis dan dari kecil dia seorang ibu yang sangat melindungi anaknya seingat ku pada waktu dulu.Apabila dia mengetahui hal ini.maka tidak henti-henti dia memujuk ku agar memikirkan kembali apakah ini wajar untuk anak gadis melayu berumur 23 tahun dan baru selesai kuliah ada ke negara yang penuh pergolakkan.Bagi dia,aku seperti menyerahkan diriku untuk terlibat dalam bahaya peperangan.Tetapi hanya satu ayat aku cuba yakini dia, aku katakan kematian itu ada dimana-mana dan papa ku yang mati adalah di depan mata kami dan itu tiada beza sekiranya aku mati di sana.kalau nyawa ingin di cabut,tuhan tidak memilih tempat dan pergi adalah tetap pergi.Doakan saja semuanya ok dan aku pergi tidak lama dan aku terasa aku perlukan pengalaman ini.
Setelah itu,perjalanan aku bermula.Dari Malaysia ke Bangkok, Thailand...terus ke Karachi, Pakistan... terus ke Kabul, Afghanistan...dan sekali lagi aku membuka mata kini aku telah berada di Tanah Tinggi Bamyan,Afghanistan.Subhanallah...Inikah syurga?


Ya...tugas ku bermula bila sampai ke bumi Afghan....




bersambung.................

No comments:

Post a Comment