Sunday, August 23, 2009

Duhai Kartika


Kisah Kartika Sari Dewi Sukarno sudah mulai sampai ke penghujungnya bila datang esok. Ramadhan ke-3.Aku bukan lah peminum arak dan menghalalkan yang batil.Tetapi untuk isu ini aku berfikir adakah ini satu jalan yang terbaik untuk dijatuhkan keatas seorang ibu yang mempunyai 2 orang anak dan adakah ini adil buat waktu sekarang?
Aku bukan ingin mempersoalkan tentang hukum dalam mahkamah syariah atau hukum ketetapan agama.Tetapi adakah adil bagi mak-mak datin melayu (islam) yang dah bergelen-gelen minum arak di private party di negara ini atau dato' dan dif terhormat yang berbelanja arak untuk kroni nya? adakah kesalahan dosa itu jadi lebih ringan dan hukuman menjadi tiada sekiranya status dan tempat itu berbeza?
Sekiranya Kartika katakan yang dia ingin ini adalah satu pemberitahuan dan pengajaran buat umat islam,aku berpendapat ianya bukan bertepatan dengan orang yang dihukumi dan masanya.
Sekiranya pihak penghukum mahu menjatuhkan hukuman sebegini,seharusnya biarlah jelas.Kerana bagi ku,dalam keadaan Kartika di tangkap atas alasan minum arak apakah di tempat kejadian hanya kartika keseorangan atau apakah di sekeliling tempat minum yang sama atau yang serupa dengan nya tidak manusia yang sama posisi seperti beliau.
Dan yang lebih memeranjatkan lagi Kartika bersetuju dengan hukuman ini.Ya,sememangnya hukuman ini bukanlah seberat sebatan pada kesalahan yang lain dan memandangkan beliau perempuan dan atas alasan tertentu.
Pelbagai pihak yang terasa bertanggungjawab untuk pertahan nasib Kartika, tetapi beliau nekad untuk meneruskan hukuman ini dengan rela. Sememangnya aku bertanya-tanya adakah ini benar apa yang dia inginkan atau ada sesuatu yang berlaku? Apakah Kartika tidak terfikir secara normal yakni pertahankan dirinya? Dan apa yang aku lihat di berita tadi,dia mengatakan bahawasanya dia tidak sabar lagi untuk menerima hukuman itu atas dasar ingin jadi contoh buat rakyat semua?Adakah beliau percaya yang mak datin peminum arak akan insaf?mungkin lah minah rempit yang minum arak akan takut..tapi aku tak pasti kalau mesej yang di ingin sampaikan sepatutnya sampai pada orang yang sepatutnya.Walaupun memang ada terasa ini adalah contoh kebodohan Kartika dan cuba jadi hero,tetapi aku doakan dia ikhlas atas apa yang dia buat.

4 comments:

  1. hanya sedikit yg akan mengerti kisah kartika menerima hukuman ini..tak berbaloi

    ReplyDelete
  2. tu lah...kini kes di tangguhkan.moga-moga dia ada masa berfikir untuk penangguhan ini.

    ReplyDelete
  3. kenapa nak persoalkan Hukum Allah?

    ReplyDelete
  4. lolita-Saya tidak mempersoalkan hukum Allah.Tetapi tidak kah tuhan memberi kita peluang untuk pertahankan diri sebelum hukum dijalankan?dimana keadilan yang boleh kita nampak dalam kes ini?mengapa Kartika menjadi wanita pertama yang di hukum begini?Kemana perginya peminum-peminum arak melayu islam kelas pertama yang sepatutnya dihukum dahulu dan mereka yang sepatutnya jadi contoh pada rakyat.Bukan perempuan yang mempunyai 2 orang anak dan hanya bekerja sebagai model sambilan.Sememangnya haram tetap haram.tetapi keadaan membezakan siapa dan bila paling sesuai untuk di hukum.itu pendapat saya.

    ReplyDelete