PAMERAN SENI SERAMIK: PILIHAN DARIPADA KOLEKSI BSVN adalah sebuah
pameran yang memaparkan koleksi karya
seramik dari tahun 1959 sehingga 2011.
Pemilihan karya yang dibuat adalah antara karya seramik terpilih yang dimiliki
oleh Balai Seni Visual Negara (BSVN). Pameran ini bertujuan untuk berkongsi
dengan pelawat dan peminat seni tanahair tentang kehadiran arca dan karya seni
seramik di dalam Koleksi Himpunan Tetap BSVN. Ianya juga merupakan satu medium
koleksi negara yang diberi perhatian dalam proses pemuliharaan karya di
Bahagian Koleksi dan Konservasi sekiranya kita melihat kepada cara dan proses
penghasilan karya yang menggunakan bahan semulajadi dan melalui beberapa cara
penghasilan seperti proses pembakaran dan teknikal khas di dalam meluahkan
kreativiti pengkarya.
Antara pengkarya seni seramik yang diperincikan untuk pameran ini adalah
karya-karya oleh Lim Nan Seng dan ianya juga adalah antara karya terawal dalam
koleksi BSVN. Karya bertajuk “Perempuan India” dihasilkan pada tahun 1958.
Perolehan ini telah dibuat pada tahun 1959 dengan bilangan pembelian yang
ke-51.
Turut dipamerkan ialah karya oleh Yeoh Jin Leng, yang merupakan salah
seorang pengkarya seramik yang banyak menyumbang kepada pembangunan seni di
dalam negara dan peringkat antarabangsa. Beliau merupakan seorang pelukis yang
mengamalkan aliran abstrak ekspressionis tanahair di dalam pengolahan
karya-karya catan dan banyak memperolehi anugerah serta geran antarabangsa.
Instalasi seni seramik yang bertajuk ‘Human, Icon and Precious Earth’ adalah
antara karya yang penting di dalam Pameran Salon Malaysia 1991/1992 yang telah
berlangsung di BSVN (sebelum ini dikenali sebagai Balai Seni Lukis Negara
(BSLN). Instalasi yang memperkatakan
tentang kajian alam yang berkaitan antara flora dan fauna banyak menggunakan
warna yang lebih minimal dan berunsur alam memperlihatkan karya ini mempunyai
keistimewaan tersendiri dan perbezaan pergerakkan dari pengolahan karya beliau sebelum itu. Kelebihan pengkarya
di dalam bidang pengkajian, penulisan dan intelektual turut mempengaruhi penghasilan karya-karya seramik beliau.
Selain daripada itu juga, dua pengkarya seni seramik wanita tersohor yang
kini bergelar Profesor Madya di dalam bidang seramik turut diketengahkan.
Faridah Mohd Yusof dan Ham Rabeah Kamarun
merupakan pengkarya seni seramik yang menekankan tentang sudut teknikal dan
idea yang konsisten. Karya-karya mereka mempunyai signifikan tertentu di dalam
penyampaian idea dan konsep. Ini adalah sejajar dengan jawatan sebagai seorang
pendidik dalam bidang kesenian seramik di universiti tempatan dan telah melahirkan sebilangan pengkarya seni seramik
tempatan.
Nama-nama pengkarya lain seperti Hassan Yusof, Chooi Kok Keong, Yeoh Tuan
Yeam, Micheal Muthu, Aw Eng Kwang, Cheah Yew Saik, Abdul Hanif Mohd Noor, Wan
Ahmad Mohamed, Jasmine Kok, Mohd Roslan Ahmad, Umi Baizurah Mahir@Ismail, Mohd
Al Khuzairie Ali dan karya terbaru dalam koleksi BSVN adalah dari pengkarya
Chang Yoong Chia.
Manakala koleksi dari pengkarya antarabangsa pula adalah dari Koleksi
Kraf USSR dan juga koleksi dari
pameran Seni Seramik Kontemporari
Antarabangsa 2007. Perbezaan ruang dan
masa memperlihatkan bagaimana pengkarya-pengkarya antarabangsa ini
bertindakbalas terhadap situasi masing-masing.
Pendekatan teknikal, pigmentasi dan gaya persembahan yang beragam di
dalam koleksi yang dimiliki sekarang
menunjukkan kepelbagaian inspirasi, bentuk dan rupa dalam seni seramik. Ianya juga mempunyai signifikan tertentu yang menjadikan
karya-karya ini penting di dalam pergerakkan seni visual Malaysia.
Semoga pameran ini akan
memperlihatkan sejauh mana kepentingan seni seramik di dalam ruang seni visual
negara. Kekuatan kreativiti dalam penyampaian konsep dan idea oleh pengkarya
telah mengubah persepsi seni seramik yang hanya dilihat dari sudut fungsi dan
kegunaan.
CERAMIC ART EXHIBITION: A SELECTION FROM THE NVAG COLLECTION unveils a
selection of ceramic works acquired by the National Visual Arts Gallery (NVAG)
since 1959 until 2011. These selected pieces represent some of the best ceramic
art currently owned by NVAG. This
exhibition aims to instill awareness among visitors and local art lovers about
the existence of works by ceramic artists that are kept in the collection of
NVAG. It also means to highlight the conservation efforts on the ceramics
housed in the national collection which are undertaken so earnestly by the
NVAG’s collection and conservation department given that these objects are
largely made from natural materials using specific production processes and
firing techniques.
Among the ceramic works featured in this exhibition are the ones by Lim
Nan Seng which formed part of the earliest collection of ceramic art in NVAG.
The purchase of his “Perempuan India”, created in 1958 (a year after the
proclamation of Independence). It was made in 1959 and is identified by
acquisition number 51.
Yeoh Jin Leng, another artist included in this exhibition, has
contributed extensively to the development of art not only locally but also
internationally. One of the pioneers of abstract expressionist painting in
Malaysia, he has received numerous international awards and grants. His ceramic
installation entitled “Human, Icon and Precious Earth” was among the notable
exhibits in the 1991/1992 Salon Malaysia held at NVAG (then known as National Art
Gallery). It addresses environmental concern vis-a-vis the situation of the
flora and fauna. His minimal application of earthy colours contributes to its
uniqueness and marks an apparent shift from his previous artworks. The artist’s
expertise in the field of research, writing and scholarhip to a large extent
influences the creation of his ceramics.
Works by two renowned female ceramicists, now associate professors of
ceramic art, are also displayed in this show. Faridah Mohd Yusof and Ham Rabeah
Kamarun consistently put emphasis on aspects of ideas and techniques and their
works have a certain significance in respect of transmitting ideas and
concepts. This is in line with their academic positions in a local university
whose training and education programmes in art, especially ceramic art, are
designed and focused to produce ceramic artists.
Other artists include Hassan Yusof, Chooi Kok Keong, Yeoh Tuan Yeam,
Micheal Muthu, Aw Eng Kwang, Cheah Yew Saik, Abdul Hanif Mohd Noor, Wan Ahmad
Mohamed, Jasmine Kok, Mohd Roslan Ahmad, Umi Baizurah Mahir@Ismail, Mohd Al
Khuzairie Ali and Chang Yoong Chia whose work is the latest to be added to the
NVAG collection.
The collection of ceramics by international artists is basically made up
of works from the Collection of Craft by Russian artists and those acquired
during the 2007 International Contemporary Ceramic Art exhibition. A selection
of works by international ceramicists from this collection is also showcased
here.
In brief, the various approaches, techniques, pigmentations and
presentation styles found in the ceramic works presently placed in the NVAG
collection reveal a diversity of styles, shapes and forms in ceramic art. These
ceramic pieces possess a certain significance that makes them profoundly important
to the development of visual art in Malaysia.
It is our hope that this exhibition will demonstrate the importance of
ceramics in the world of Malaysian visual art where they are often viewed from
a functional perspective and based on their appearances and forms. Moreover,
the presence of ceramic art within the larger context of visual art provides a
choice of different artistic styles whose strength, substance, concept and idea
correspond to the process and practice of ceramic art itself.
No comments:
Post a Comment