Friday, June 22, 2012

MERAH ITU DARAH


Merah itu darah…








Penyataan darurat di Burma telah dinyatakan pada 10 Jun 2012 yang lepas. Doa dan harapan mengiring atas kejadian dan pertumpahan darah yang mana ianya telah menjangkau kefahaman dan kepercayaan yang masing-masing cuba dijuangkan.

Melewati isu pertumpahan darah ini, satu pertunjukkan seni di Jalan Sultan, Kuala Lumpur telah berlangsung pada 28 May 2012  bersama pengkarya Malaysia dan Burma. Ianya telah berlangsung sebelum pengistiharan darurat di buat di sana.
Pertunjukkan spontan, bertindakbalas pada ruang dan menjadi diri sendiri atas dasar berkongsi seni dengan orang awam.

Persembahan selama 15 minit ini saya cuba memahami tentang ruang dan hubungan kehidupan secara persepsi diri sendiri.

Untuk kali ini, seni pertunjukkan telah diisi dengan beberapa presentasi dari beberapa orang pengkarya seni pertunjukkan di ruang seni anak muda yang di kenali sebagai Findar Art Space dan penglibatan bengkel seni pertunjukan turut membantu bagaimana meletakkan diri sebagai kanvas masyarakat awam dalam berkongsi rasa.

Satu hal yang saya cuba alami dan memahami adalah tentang rasa cemas dan hyper yang menyerang didalam beberapa situasi kehidupan. Simptom ‘panic attack’ yang sering mengganggu kadangkala membuatkan saya cuba mengawal kuasa ini dalam menakluki diri.

Degupan jantung dan reaksi tubuh turut menjadi subjek utama ketika seni pertunjukkan ini berlangsung.
-Menggunakan dress merah, sapuan lipstick merah dimuka (sebagai pengganti topeng) dan cat merah merasakan diri sebagai jantung yang kencang berdegup.
Ironisnya, pada setiap seni pertunjukkan yang di persembahkan secara berkumpulan, kadangkala persamaan bahan atau teknikal menjadikan antara individu bercakap pada hal yang sama. Dan untuk kali ini, warna merah menjadi kesamaan yang tidak dijangkakan.

Pertunjukan yang bermula dari bermain warna merah di tepi ruang pejalan kaki dan ulangan harmoni dalam mengira degupan jantung ketika orang awam memerhatikan perlakuan seni pertunjukan.

Berdiri di tepi jalan sampai menanti lampu merah traffic berhenti.

Kadangkala penyataan merah selain darah turut dijangkakan tentang kecemasan,kemarahan dan rasa yang meluap-luap.

Dalam melihat disekitar Jalan Sultan yang mana bau hanyir kencing penginap jalanan, sisi tahi dan penggunaan bahan terlarang menjadikan pertunjukkan kali ini cukup istimewa. Ini lah kehidupan asing yang mana syurga buat mereka yang mendiaminya. Menidakkan ketetapan orang lain bukanlah satu tindak balas yang baik, malah memahami dan menghargai kadangkala mengajar untuk maksud apa itu rasa degupan jantung dan terus menjalani hidup.

Aksi mendakap tiang batu adalah tindakbalas spontan tentang ruang yang sedang dipijak. Tiang dan dinding putih yang keras telah menjadi saksi bagaimana manusia jalanan ini menghargai kehidupan…

Dedikasi buat mangsa pertumpahan darah di Burma.
Kadangkala kepercayaan buat manusia hilang rasa percaya sesama sendiri.

Si pelaku.
intanrafiza  

No comments:

Post a Comment