DIANTARA TUHAN DAN TUBUH.
“ Sewaktu tuhan mengambil
tanah dari perut bhumi, lalu DIA mencipta sebatang tubuh tanpa jiwa,
malah selepas itu ditiupkan nyawa, jiwa dan kau diberi berahi ciptaan dari
rusuk kiri…”
Jeganathan Ramachanram adalah salah seorang
pengkarya seni tanahair yang sudah hampir 32 tahun berkecimpung didalam dunia
seni Malaysia dan antarabangsa. Sejujurnya saya tidak pernah berkomunikasi
dengan beliau sebelum ini, malah menjadi pekerja seni sebagai kurator di Balai
Seni Visual Negara, saya lebih kerap bersua dengan salah satu karya beliau yang
menjadi koleksi tetap negara yang bertajuk ‘Fall out from the garden of life
(1998)’ . Dan apabila saya diberi peluang
untuk menulis dan berkongsi pandangan tentang pameran ‘ Mirrorring the
center yang mana ini adalah pameran solo beliau buat kali yang ke -10, saya
merasakan ianya satu tanda penghormatan
dan peluang yang amat saya hargai.
“Terlalu ironik untuk memahami
sebahagian dari nikmat yang diberikan. Manusia yang boleh menghargai cahaya
apabila dia pernah berada di ruang yang sangat gelap dan hitam, enaknya makanan
apabila dia mengikat perut untuk menahan lapar, kegembiraan apabila dia pernah
melalui satu masa yang penuh dengan derita. Dan makna pencipta dengan memahami
ciptaannya… inilah cerminan pada setiap perkara dan kejadian.”
Saya melihat kasih sayang.
Ganesha, Perempuan, merak kayangan, taman syurga,
cahaya… adalah diantara imej yang diletakkan oleh Jeganathan dalam berkarya.
Sekiranya senjata manusia untuk menyerang atau berperang adalah pisau, belati
atau senapang, saya pasti dengan bersenjatakan kasih sayang dengan imej yang
diutarakan dalam karya ini cukup kuat
untuk membuktikan kemanusiaan dan keamanan adalah subjek utama dalam
menghasilkan karya seni beliau.
Sebagaimana dalam karya-karya di era romantism pada
abad ke 18, yang mana pada waktu itu, pergerakkan seni romantik merupakan satu
gerakan seni,sastera dan interlektual adalah reaksi dalam bidang kesenian
kepada revolusi perindustrian dan pemberontakkan terhadap para bangsawan dalam
norma-norma sosial dan politik negara. Melalui puisi dan karya seni William Blake,
dapat dilihat bagaimana pada waktu itu seni dalam era romantism bertindak balas
secara simbolik terhadap revolusi Perancis dan Amerika dalam menentang sistem
perhambaan dalam dalam berinspirasikan rasa cinta dan kemanusiaan.
Manakala sekiranya kita melihat semula karya-karya
seni oleh Jeganathan sebelum dan sehingga kini - termasuklah karangan puisi
disetiap karya visual yang beliau hasilkan, naratif pada setiap jalan cerita
bukanlah sekadar romantis, sensual atau bicara tentang unsur agama atau ketuhanan.
Dengan berpaksikan teoritikal bagaimana sains dan agama itu bersatu, Jeganathan
mempunyai daya kritis sebagai seorang pengkarya seni dalam merespon keadaan
sekeliling dari sudut sosial, politik dan juga ekonomi.
Karya The guardian and the angel dan ‘ for the new world unmasked’ adalah diantara
karya yang menggunakan imej perempuan
menjadi subjek utama perletakkan komposisi dalam karya. Seperti yang dapat
dilihat dalam karya “for the new world unmasked’ , Jeganathan cuba mengangkat
posisi perempuan sebagai ibu kepada satu peringkat yang lebih tinggi dalam
pembentukkan generasi akan datang. Dengan komposisi figura perempuan yang
mengimbangi tubuh dalam keadaan terbalik dengan kedua belah tangan, nampak
jelas bagaimana Jeganathan melihat dan punya pandangan tersendiri berkenaan
sistem matriarkal dalam kelompok masyarakat dan sosial. Seperti mana didalam
puisi beliau - …and the child suckling the mother,… not only drink milk but the
very essence of life, in this world the mother no more loses her beauty, the
artist lives art and the physicians saves lives… dan diakhir perenggan puisi beliau ada
menyatakan …and there she was so majestic…that my sight bowed in revence…the
hen women in the silence call, woke my spirit. Melalui puisi ini, Jeganathan
melihat keadaan dan status ibu dalam satu ruang yang mana disekelilingnya yang
menjalani pelbagai aktiviti yang menekan dan mendesak dengan pelbagai konflik dan aktiviti harian masyarakat.
for the new world unmasked |
Menurut penulisan dari ilmuwan Johann Jacob
Bachofen yang mengangkat darjat ibu dalam buku beliau yang bertajuk Hak Ibu
(Mother Right) , analisis Bachofen terhadap mitos-mitos dan simbol bangsa
Romawi, Yunani dan Mesir yang terdahulu dari sudut struktur patriarkal dalam
masyarakat melalui sejarah peradaban dunia adalah satu kefahaman baru yang mana
dari pandangan beliau, peranan ibu adalah satu
permulaan yang penting pembentukkan masyarakat dan kebudayaan. Seperti
mana dapat dilihat ibu menjadi ketua keluarga, pemerintah dalam struktur masyarakat
dan juga dewi agung. Dan Bachofen percaya bahawasanya masyarakat matriarkal
merupakan demokrasi paling awal dimana cinta dan kasih sayang dari seorang ibu
merupakan salahsatu prinsip moral yang utama bermula dari melahirkan,
membesarkan dan sehinggalah membentuk kelompok masyarakat dan struktur sosial.
Malah dari kajian Bachofen, ibu mempunyai peranan dan prisip keibuan dalam
pembentukan dan peranan kebapaan adalah berhubung dengan evolusi manusia. –
kasih ibu adalah benih yang tumbuh dari setiap cinta dan altruisme (amalan
mengutamakan orang lain berbanding diri sendiri) dan ianya menjadi dasar kepada
perkembangan humanisme universal. Ibu mencintai anak-anaknya kerana mereka
adalah anak-anak bukan mereka harus memenuhi syarat tertentu dan mengharapkan
sesuatu.
Selain daripada itu juga, karya Akash Ganesha,
Muruga 1, Window witihin time, dan beberapa lagi memperlihatkan dewa dewi
simbolik yang membawa cahaya kepada kehidupan dan seluruh alam dalam melindungi
manusia melalui penceritaan dan naratif
dari cerminan ajaran Hinduism.
Pameran Mirroring the Center oleh pengkarya
Jeganathan juga membawa pendekatan berbeza kepada penonton dalam melihat karya
seni yang dihasilkan. Selain daripada
imej-imej keindahan dan naratif penceritaan, warna,komposisi dan olahan garisan
yang kelihatan seperti bercahaya dari sisi yang berbeza memperlihatkan
bagaimana konsep cahaya yang cuba di lakarkan dalam karya seni. Cahaya yang
dihasilkan dalam karya sepertinya membentuk tenaga disekeliling imej yang
disusun dan secara tidak langsung ianya membawa penonton ke dalam naratif
penceritaan yang seakan-akan bergerak bersama cahaya yang di hasilkan.
Terlalu banyak ketaksuban yang tidak mungkin saya
boleh kongsi bersama dalam penulisan kali ini. Tetapi walau apapun teori atau
perbandingan yang mungkin boleh dijangkakan dari karya-karya seni yang
Jeganathan hasilkan, saya masih merasakan satu tenaga yang mungkin digambarkan
adalah segalanya tentang kemanusiaan dan rasa cinta dan kasih sayang. Seperti
indahnya alunan Raga yang dimainkan dan terus mendiami jiwa..
intan rafiza.
No comments:
Post a Comment